Crowdfunding

U posljednje vrijeme sve je veća prisutnost domaćih projekata na različitim crowdfunding platformama.

Pronalazimo primjere poput zagrebačkih rokera Sane, video igre Legends of Dawn, web stranice za osobe s invaliditetom Travabled ali i đakovačka TV aura Simavision koja je u tijeku.

Svoje mjesto u hrvatskim medijima dobile su i milijunske kampanjame koje su imale veliki crowdfunding uspjeh poput one za gradnju Teslinog muzeja u New Yorku, umjetnice i TEDovke Amande Palmer, nove igraće konzole Ouya ili kućnog 3D printera, pa do nedavne kampanje za snimanje filma Veronica Mars prema istoimenoj seriji koja je prikupila preko 5 milijuna dolara. Prema procjenama Massolution izvještaja u 2013. putem crowdfundinga je prikupljeno 5.1 miljarda dolara što je skoro dvostruko više nego godinu prije.

Priča oko online crowdfundinga počiva na ideji nobelovca Muhameda Junusa koji je mikrodonacijama pomogao farmerima u Indiji napraviti prve poduzetničke korake. Tako je među prvim crowdfunding platformama nastala Kiva 2005. putem koje možete, zajedno sa drugim mikrodonatorima, pomoći prvenstveno osobama i organizacijama iz zemalja trećeg svijeta da kupe stoku, poljoprivredni ili neki drugi stroj koji im može pomoći u svakodnevnom životu, s tim da vam osoba koju financirate nakon nekog vremena vrati vašu donaciju koju potom ulažete u druge projekte.

Trend sa crowdfundingom kakvog danas poznajemo postaje popularan neprikosnovenim uspjehom kampanje za Pebble. Potpuno prilagodljiv i dizajnerski dotjeran digitalni sat koji možete spojiti sa vašim mobitelom, prikupio je više od 10 milijuna dolara. Ali ne samo zbog toga. Obamina administracija prije točno godinu dana potpisala je JOBS Act, zakon koji bi trebao ohrabriti financiranje malog i srednjeg poduzetništva i olabaviti regulativu vrijednosnih papira i za koji se još uvijek očekuju smjernice SEC-a (Američke HANFA-e).

Prije nego svoju ideju pokušate financirati putem crowdfundinga, dobro je prvo proučiti koje sve platforme danas postoje u svijetu (a ima ih preko 500) i pronaći onu koja će najbolje odgovarati vašim potrebama bilo da ste umjetnik, poduzetnik ili aktivist.

Različite platforme imaju različitu svrhu i pristup donacijama, međutim koncept prikupljanja novca je isti. Vi predstavite projekt grupi korisnika platforme, odnosno potencijalnim donatorima ili investitorima koji se financijski uključuju u vaš projekt.

Prvo što morate znati je da postoje 4 glavne kategorije crowdfunding platformi, a temelje se na poticajima koje vlasnici projekata nude za donaciju i očekivanjima onih koji financiraju vaš projekt. Tako govorimo o platformama temeljenim na:

  • Donacijama (GoFundMe, Crowdrise, GivenGain),
  • Nagradama (Kickstarter, Indiegogo, Rockethub),
  • Posuđivanju i (Kiva, Zopa)
  • Vlasničkim udjelima (Crowdcube, Crowdfunder, Sellaband)